Rancangan Pengajaran Harian
Tarikh: 10/8/ 2013
Tahun: 3 M
Bil Murid: 5 orang
Masa: 7.45-8.15 am
Mata Pelajaran:
Bahasa Melayu
Tajuk: kenderaan
Nama murid
|
Yeo Suk Li
Lau Mei Fung
|
Kemahiran
|
8.0 Perkataan KVK
8.3
Menyesuaikan perkataan KVK dengan gambar atau gambar dengan suku kata
8.5 Menulis
perkataan KVK berdasarkan gambar
|
Objektif
|
Pada akhir proses pengajaran dan pembelajaran, setiap murid dapat:
1. Menyesuaikan 4 daripada 5 perkataan suku kata
KVK dengan gambar.
2. Menulis 4 daripada 5 perkataan
perkataan KVK berdasarkan gambar.
|
Isi pelajaran
|
Bus, bot, van, jet, jip
|
Penerapan nilai
|
Bekerjasama,berkeyakinan,bertanggungjawab
|
Penerapan mata pelajaran
|
Moral, muzik
|
Unsur terapi
|
Terapi muzik dan nyanian,
pertuturan
|
Kemahiran Berfikir
|
Kreatif, menghubungkait, menganalisis
|
Bahan bantu belajar
|
video, power point, lembaran kerja
|
Pengetahuan sedia ada
|
Murid pernah melihat nama benda perkataan
KVK dalam kehidupan seharian
|
Isi pelajaran
|
Langkah dan aktiviti
|
Cacatan
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
||
Set induksi
(5 minit)
1.
Bagaimanakan murid-murid
datang ke sekolah?
2.
Bagaimanakan murid-murid pulang
ke rumah?
3.
Apakah kenderaan yang dapat
dijumpa di laut?
4.
Apakah kenderaan yang di atas
langit?
|
Guru menunjukkan mobile kenderaan kepada murid semasa lagu
ditanyangkan.
Guru bertanya murid beberapa soalan.
|
Murid menjawab soalan guru.
|
ABM: video, mobile
KP: muzik, kinestatik
Teknik: Penyoalan
|
Langkah 1
(10 minit)
|
Guru mengajar murid dengan menggunakan power point.
Guru mengajar murid perkataan KVK dengan menggunakan power point.
Guru memanggil setiap murid untuk datang ke depan menjawab soalan
yang disediakan.
Guru menayangkan video “apakah bunyi kenderaan ini”.
|
Murid dikehendaki menumpu perhatian kepada power
point yang ditunjukkan oleh guru.
Murid dikehendaki menjawab soalan yang telah
disediakan oleh guru.
Murid dikehendaki menyebut suku kata KVK setelah
guru menyebut perkataan tersebut.
Murid dikehendaki bernyanyi bersama-sama dengan
video.
|
ABM: power point.
Teknik: latih tubi
|
Langkah 2
(10 minit)
|
Guru mengedarkan lembaran
kerja kepada murid.
Guru memberi bimbingan kepada murid untuk menyiapkan lembaran
kerja.
Guru menilai murid melalui lembaran kerja
yang diselesaikan oleh murid.
|
Murid dikehendaki menyiapkan lembaran kerja
tersebut.
Murid yang telah menyelesaikan lembaran kerja melukis peta bulatan dan menulis perkataan yang telah mereka belajar pada hari ini |
ABM: lembaran kerja, peta bulatan
|
Penutup
(5 minit)
|
Guru bertanya murid nama model yang telah dihasilkan oleh mereka.
Guru memuji murid kerana dapat menghasilkan model dengan cantik
sekali.
|
Warna= Guna teknologi, bahan dan media P&P. (U)
Warna= Penglibatan murid (R)
Warna= Nilai serta semak semula keberkesanan P&P (E)
Refleksi
__________________________________________________________________________________________________________________
LAMPIRAN
Lirik kalau rasa gembira tepuk tangan
Apakah Bunyi Kenderaan
Ini
Apakah bunyi kenderaan ini? X2
Bagaimana sebut perkataan ini?
Perkataan ini disebut bas.
Bas rupa sebutannya. BAS !
Apakah bunyi kenderaan ini? X2
Bagaimana sebut perkataan ini?
Perkataan ini disebut van.
Van rupa sebutannya. VAN!
Apakah bunyi kenderaan ini? X2
Bagaimana sebut perkataan ini?
Perkataan ini disebut jip.
Jip rupa sebutannya. JIP !
Apakah bunyi kenderaan ini? X2
Bagaimana sebut perkataan ini?
Perkataan ini disebut jet.
Jet rupa sebutannya. JET!
Apakah bunyi kenderaan ini? X2
Bagaimana sebut perkataan ini?
Perkataan ini disebut bot.
Bot rupa sebutannya. BOT!
No comments:
Post a Comment